2007-03-27

Kvalitet i högskolestudierna

Studio Ett i P1 hade idag ett intressant inslag om högskolestudiernas kvalitet: Studio Ett - P1 - sr.se: "Vad är det som gör en utbildning på högskola och universitet bra? Är det antalet undervisningstimmar? Är det lärarna? Eller ligger ansvaret för kvalitén hos studenten?" (Du kan även lyssna till inslaget där.)

Poängen med inslaget var att det gick åt allt för lite tid till studierna. I snitt fick studenterna i vissa ämnen 3-4 h undervisning i veckan. Och över 50% av studenterna la inte ner mer än 20 h i veckan totalt på sina studier. SFS krävde att man skulle få 15 h i veckan i lärarledd tid. Utbildningsministern fick uttala sig och sa att det lät rimligt men att det var för dyrt.

Men det finns ju en enkel lösning. Behåll finansieringen på nuvarande nivå men minska på antalet studieplatser. Under en lång följd av år har man gjort tvärtom, dvs att man har behållit finansieringen men ökat antalet studenter. Då är det inte så svårt att räkna ut att man dels får en "breddad rekrytering"—dvs fler studenter som inte har förutsättningar för studier—och dels att man får mindre resurser per student. Och som vore inte vägen tung nog att gå så lägga de sten på börda. Anslagssystemet har gjorts beroende av att man fortsätter att godkänna lika många studenter som tidigare. Alltså:

  1. Fler "svaga" studenter.
  2. Mindre medel per student.
  3. Krav på oförändrad genomströmning.

  4. Slutsats: Kraftigt sänkt kvalitet
Finns det någon annan lösning än att minska på antalet studenter?

Inga kommentarer: