2007-03-12

Oordning på IKEA

Idag hade jag planerat att köpa en ny garderob på IKEA. Lätt och smidigt tänkte jag. Jag hyr en släpvagn, åker dit, väljer hylla, äter lunch, hämtar grejerna och åker hem. Trodde jag ja. Efter att ha lyckats välja hyllor och fått en plocklista av personalen knatar jag ner till lagret. Där visar det sig att stommen jag hade tänkt är slut. Byter stomme till en annan men då saknas matchande hyllplan och lådor finns ej heller. Knallar tillbaka till garderobsavdelningen där jag får en ny plocklista med saker som de nu försäkrar ska finnas i lager. Tillbaka ner i lagret. Nej, det fattas saker där också... Bara att åka hem igen... Fyra timmar och en släpvagnshyra fattigare men å andra sidan sparade jag ju pengar på garderoben...

Problemet var tydligen att lagersaldot inte stämde med verkligheten. Saker och ting har tydligen en tendens att försvinna utan att det registreras. Lösning? En enkel lösning är att sätta RFID-taggar på alla produkter och sedan sätta upp detektorer vid alla utgångar från lagret. Grejerna kanske fortfarande försvinner men då vet man i alla fall om det. En annan lösning är att man har ett system med kameror som läser av lagerhyllorna och ser om det blir tomt någonstans.

Inga kommentarer: