2007-03-23

Peter Örn verkar inte särskilt lyhörd

Jag har aldrig träffat Peter Örn personligen men sedan han blev radiochef har jag hört honom flera gånger i radio och tv. Det är märkligt att man kan framstå som så självgod som han gör. Han har rätt och alla andra har fel—det är en tydlig linje och jag är inte ensam om att vara skeptisk.

Nu visar det sig att han tydligen har stöd i sin styrelse. Se bara de försåtliga formuleringarna i den här intervjun med styrelseordförande Ove Joanson: Misstroendeförklaring mot SR:s vd Peter Örn.

- Utan att förringa Sif-klubben så tar jag emot många uttalanden nu. Men jag vill inte säga att jag tar lätt på den diskussion som pågår. Den är naturligtvis allvarlig och skall tas på allvar, säger Ove Joanson.

I ett slag har han därmed lyckats säga att han faktiskt föringar kritiken och att han inte gör det. Dessutom lyckas han ge ett intryck av att ju fler som kritiserar desto mindre är kritiken värd. Någon form av homeopatisk utspädning. Så här tycker jag att han borde ha uttryckt sig: Det här är ett av många starkt kritiska uttalanden som vi har fått ta emot på senare tid. Vi uppskattar att så många är engagerade för sveriges radio. Så många kan inte vara kritiska utan att det ligger något i kritiken. På styrelsemötet nästa vecka kommer vi att gå igenom kritiken för att se hur vi kan gå kritikerna till mötes.

Inga kommentarer: