2004-12-13

Rikstrafiken...

Jag har länge misstrott Rikstrafiken. Ta det här med Norrlandstågen. Efter att SJ kört nattåg till Norrland i 80 eller 100 år eller något liknande gick trafik ut på anbud och Tågkompaniet vann. I sista sekunden fick vi tågpendlare veta att årskorten inte längre skulle gälla men det skulle gå att få lösa in dem. Kul att höra för dem som bestämt sig för att veckopendla på en viss budget. Nu blev det plötsligt mycket dyrare. För egen del blev följden att jag måste byta jobb. Tågpendlingen blev för dyr. Nu ska man inte ta ifrån Tågkompaniet att de gjorde ett jättejobb för att rusta upp trafiken. Genom att skapa mervärden för turister, köpa in nya vagnar, förenkla taxorna och inte minst genom att låta tågen gå in till Umeå - Norrlandskustens största stad - så lyckades man med att på kort tid få till en renässans för nattågen som aldrig skulle ha kunnat ske om SJ hade fått fortsätta. Aber, det visade sig att kontraktet bara var på två år. En ny upphandling skedde och endast ett giltigt anbud kom in - från Tågkompaniet. SJ och Connex hade visserligen lämnat in ett anbud men de uppfyllde inte de formella kraven så det räknades inte in. Om nu Rikstrafiken hade skött sitt jobb så borde Tågkompaniet ha vunnit på Walk-Over och fått förlängt i åtta år, eller hur? Men inte då, Rikstrafiken "fegar" och ger dem bara en tillfällig förlängning i ett år och en ny upphandling utlyses. Den här gången klarar Connex av att lämna in ett korrekt bud. Väsentligt lägre än Tågkompaniets. De vinner trafiken. Tågkompaniet överklagar bla med motiveringen att med ett så lågt bud kan det inte löna sig att driva trafiken men beslutet står fast och idag är det Connex som kör tågen. Så kommer nu ett förtvivlat rop från de anställda (se tidigare post) - Connex håller på att köra trafiken i botten och snart finns varken kunder eller tåg kvar. Det här är inte det enda fall där Rikstrafiken har misslyckats. Minst lika viktigt är fiaskot med flygtrafiken till Norrlands inland där entreprenören drog sig ur i förtid och en ny fick skaffas fram med kort varsel. Resultatet är att Rikstrafiken nu har så dålig ekonomi att den inte längre har råd att stödja tex linjen Karlstad-Borlänge. Allt det här, tyder för mig på att Rikstrafiken inte förmår fatta genomtänkta ekonomiska och logiska beslut. Vad kan det bero på att de ställer till det så här för sig?
  • Är myndigheten för ny och oerfaren?
  • Är uppdraget omöjligt?
  • Finns det korruption med i bilden?

Det måste göras en ordentlig utredning i detta träsk så att vi kan få en bra och fungerande trafik inom Rikstrafikens ansvarsområde. Första steget kanske borde vara att byta ut ledningen?

Vad gör Riksrevisionen? Man kan tycka att det vore dags för en effektivitetsrapport men någon sådan finns i alla fall ännu inte men se här vad man skrev i den senaste revisionsberättelsen:

Rikstrafiken har, beroende på bristande intern styrning och kontroll, överskridit anslaget Uo 22 36:12 med 204 tusen kronor. Rikstrafiken har tecknat avtal om förhyrning och vidareuthyrning av tågsätt. Befogenhet härför saknas.

Inte helt nöjda alltså... Fler detaljer finns i revisionsrapporten.

Inga kommentarer: