2006-08-25

Telemarketing

Vi lever i en marknadsekonomi. Företagen måste få marknadsföra sig. Så brukar det heta när någon kritiserar reklamfloden.

Marknadsekonomi betyder väl också att man köper och säljer? Om jag köper en tidning eller ser på tv får jag rabatt i utbyte mot att tidningen fylls med reklam.

Men inte får jag billigare telefon för att jag - utan att ha lämnat mitt medgivande - ideligen rings upp av olika direktmarknadsföringsföretag.

Visst, jag kan anmäla mig till NIX-registret och det är vi många som har gjort men det är många företag som tycks ha satt i system att strunta blankt i NIX. Det kan man se i direktmarknadsföringsnämndens ärendelista (www.dm-namnden.se). Att många telemarketingföretag är oseriösa syns också i hur de behandlar sina anställda men det är en annan historia.

Nu är det dags att införa marknadsekonomi även i direktmarknadsföringsbranschen. Jag föreslår att NIX ersätts med JAPP. I JAPP-registret lägger man in när och av vilka man kan tänka sig att bli uppringd. Dessutom lägger man in vilken tariff man tar för att bli uppringd.

Alternativet, och det har diskuterats, är att helt förbjuda telemarketing.

Inga kommentarer: